Blyde River Canyon: we vertrekken vanuit Johannesburg richting Drakensberg voor spectaculaire landschappen en vergezichten. Hoewel, het weer beslist daar anders over.

We staan ’s morgens op bij een stralende blauwe hemel, dat was wel wat anders dan onze aankomst in dit land. Ons vliegtuig landde nog net voor de hevige regenbuien begonnen, we vreesden op dat moment voor een niet zo zomerse start.

Gelukkig bleek dat geen voorteken te zijn, gisteren genoten we van een stralende dag en ook vandaag brengt de zon snel warmte, veel warmte.

We rijden ongeveer 4u tot onze volgende bestemming, de regio van Blyde River Canyon.

Deze rit stuurt ons de bergen in en daar wacht het slechte weer ons opnieuw op. In plaats van spectaculaire views krijgen we dikke pakken mist te zien.

Tot Sabie Falls halen we het nog net voor de mist alle zicht belemmert. We zijn dan ook blij dat we even de benen kunnen strekken na zo’n lange rit, deze watervallen zijn best mooi.

Na een snelle hap op de parking van Sabie Falls zetten we onze rit verder. We willen graag nog de loop maken langs “God’s Window” en “Wonder View”, klinkt alleszins bijzonder mooi. Nadeel is natuurlijk dat deze route door de bergen loopt en hoe hoger we klimmen, hoe dikker de mist wordt. We zien onderweg dan ook geen bal en besluiten onze dag hiermee te eindigen. Het is ronduit gevaarlijk om verder te blijven rijden, we kunnen amper een meter voor ons uit kijken.

Gelukkig vinden we niet te ver weg een camping, al ziet deze er op het eerst zicht maar triestig uit. Niks is minder waar wanneer de dame ons de weg naar de staanplaatsen wijst, we installeren onze 4x4 vlak naast een riviertje dat door een groen en bergachtig landschap stroomt.

Door het slechte weer vandaag koelt het ’s avonds snel af. De zon gaat dan ook nog een keer onder zo rond 19u, we kruipen dan ook snel in onze tent.

Na geen al te beste eerste nacht in de tent ben ik blij dat we er ’s ochtends weer uit kunnen. Dit doe je best niet bij zonsopgang, want die gele bol komt alweer piepen boven de bergen zo rond een uur of vijf.

Terwijl ik me ga klaarmaken wordt Dave uit de tent gezet door een koe. Deze stond zich te schuren tegen de 4x4 waardoor de auto heen en weer schudde. Toen Dave z’n kop uit de tent stak, die gelukkig bovenop het dak staat, maakte de koe een hels lawaai en ging weg.

Zo beginnen we deze nieuwe dag op het punt waar we gisteren noodgedwongen moesten eindigen. Het ziet er voorlopig iets beter weer uit, maar van zodra we effectief beginnen rijden blijkt dat toch het geval niet te zijn.

Nu de hemel nog iets of wat blauw/grijs is rijden we eerst naar de Lisbon Falls. Deze willen we graag gezien hebben voor de mist alle zicht weer belemmert. Als eersten rijden we de parking aan de watervallen op, zelfs de dametjes van de souvenirkramen zijn nog niet gearriveerd. Op ons gemak bekijken we de mooie watervallen en ontbijten we op de parking voor we verder rijden.

Ook vandaag doen we een poging om opnieuw de loop met de knappe vergezichten te nemen, maar opnieuw zonder succes. Niets dan mist zo hoog in de bergen, er zit niets anders op dan verder te rijden.

Dat doen we tot de toegang van Blyde River Canyon, hier bezoeken we eerst de “potholes’. Dit zijn gigantische gaten die door het water uit de rotsen werden uitgesleten. Een prachtige omgeving en een welkome afwisseling om een keer te kunnen rondlopen in plaats van te stoppen, kijken en vrijwel onmiddellijk weer vertrekken.

De verdere weg die langs Blyde River loopt is prachtig. Gelukkig speelt de mist ons niet langer parten en kunnen we volop van de landschappen en omgeving genieten.

Al hebben we er geen idee van wat we zowel gisteren als vanochtend gemist hebben aan lookouts, de omgeving waar we ons nu in bevinden is ronduit prachtig.